€Y Routledge

g Taylor &Francis Group

Journalism Studies

JOURNALISM
STUDIES

ISSN: 1461-670X (Print) 1469-9699 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/rjos20

Judith Miller, The New York Times, and the
propaganda model

Oliver Boyd-Barrett

To cite this article: Oliver Boyd-Barrett (2004) Judith Miller, The New York Times, and the
propaganda model, Journalism Studies, 5:4, 435-449, DOI: 10.1080/14616700412331296383

To link to this article: https://doi.org/10.1080/14616700412331296383

ﬁ Published online: 12 Dec 2010.

\]
[:1/ Submit your article to this journal &

||I| Article views: 1699

A
h View related articles &'

@ Citing articles: 19 View citing articles &

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
http://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=rjos20


http://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=rjos20
http://www.tandfonline.com/loi/rjos20
http://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/14616700412331296383
https://doi.org/10.1080/14616700412331296383
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rjos20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=rjos20&show=instructions
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/14616700412331296383
http://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/14616700412331296383
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14616700412331296383#tabModule
http://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/14616700412331296383#tabModule

Journalism Studies, Volume 5, Number 4, 2004, pp. 435-449

£} Routledge
BN, Taylar &Francs Group

Judith Miller, The New York Times, and the

Propaganda Model

OLIVER BOYD-BARRETT California State Polytechnic University, Pomona, USA

ABSTRACT An assessment of Herman and Chomsky’s 1988 five-filter propaganda model suggests it is
mainly valuable for identifying areas in which researchers should look for evidence of collaboration (whether
intentional or otherwise) between mainstream media and the propaganda aims of the ruling establishment.
The model does not identify methodologies for determining the relative weight of independent filters in
different contexts, something that would be useful in its future development. There is a lack of precision in
the characterization of some of the filters. The model privileges the structural factors that determine
propagandized news selection, and therefore eschews or marginalizes intentionality. This paper extends the
model to include the “buying out” of journalists or their publications by intelligence and related special interest
organizations. It applies the extended six-filter model to controversies over reporting by The New York Times
of the build-up towards the US invasion of Iraq in 2003, the issue of weapons of mass destruction in general,
and the reporting of The New York Times correspondent Judith Miller in particular, in the context of broader
critiques of US mainstream media war coverage. The controversies helped elicit evidence of the operation
of some filters of the propaganda model, including dependence on official sources, fear of flak, and
ideological convergence. The paper finds that the filter of routine news operations needs to be counterbal-
anced by its opposite, namely non-routine abuses of standard operating procedures. While evidence of the
operation of other filters was weaker, this is likely due to difficulties of observability, as there are powerful
deductive reasons for maintaining all six filters within the framework of media propaganda analysis.

Key WoRrbs: Propaganda Model, Iraqg War 2003, Judith Miller, The New York Times

Introduction: the five-filter propaganda
model

Time and again the media align themselves
with state propaganda, most intensely so in
times of war (see Boyd-Barrett, 2003a; Kellner,
1992; Knightly, 2002). Edward Herman and
Noam Chomsky (1988) developed a five-filter
propaganda model to explain this phenom-
enon, a model that fits well with the sociology
of mediated communication. The first filter
comprises the large size, corporate ownership,
and profit orientation of media. Most media
form component parts of a small number of
giant corporations; their corporate interests, the
interests of chief executives and share-holders,
generally coincide with the interests of the pol-
itical and business Establishment. Media are
unlikely to undermine the interests of the Es-
tablishment. Mainstream media have become
increasingly profit-oriented: their goal is to

maximize audience numbers, especially of
those audiences in which advertisers (whose in-
terests constitute the second filter) are most
interested, namely those who have money to
spend. Thirdly, media depend heavily on official
sources. Official sources spend heavily on press
and public relations; they are aggressive in
promoting favorable images of their corporate
activities, and maintain careful control over
conditions of media access to personnel, re-
ports, publications, press conferences, and re-
lated activities. Precisely because they exercise
authority, they are too often assumed to be
credible. This links to media reporting routines
or journalistic professionalism, more generally.
The media find it economical to focus their
attention on the people and locations most
likely to yield “news,” including government
agencies, city halls, emergency services, and
others that constitute the strongest nodes of
what Tuchman (1978) called the “news net.”

ISSN 1461-670X print/ISSN 1469-9699 online/04/040435-15 © 2004 Taylor & Francis Ltd

DOI: 10.1080/14616700412331296383



436

Fourthly, media fear “flak,” the criticism and
punishment that powerful news sources inflict
on media and journalists who do not report
according to the script these sources prefer.
Flak may take the form of the withdrawal of
access to prized, authoritative news sources,
and of critique, ridicule and humiliation of re-
porters. Finally, the media share the same
broad ideological outlook as their government:
Herman and Chomsky referred to this ideologi-
cal agreement principally in the context of anti-
communism. Today, that might be expressed as
ideological convergence between the establish-
ment and the media with respect to the sup-
posed benefits of neo-liberal global capitalism.

The Sixth Filter

One area that Herman and Chomsky seemed
purposely to eschew was the direct purchase of
media influence by powerful sources, or the
“buying out” of individual journalists or their
media by government agencies and authorities.
Herman and Chomsky wanted to demonstrate
that media complicity with propaganda did not
require “conspiracy theory”—not quite the
same thing as demonstrating that conspiracy
does not happen. Chomsky is among a group
of leftist intellectuals who are principled in
their stand against “conspiracy theories”—itself
a term that has considerable propaganda value
for the marginalization of critiques of establish-
ment behavior—preferring to explain corrup-
tion in terms of social systems than in terms of
specific human agents. Unlike the celebrated
philosopher and leftist, Bertrand Russell, who
was a severe critic of the controversial Warren
Commission’s finding that Harvey Oswald was
solely responsible for the assassination of Presi-
dent John F. Kennedy, Chomsky supported the
official “lone assassin” theory, and was later
critical of Oliver Stone’s movie, [FK, which dra-
matized a very different theory, implicating
many establishment agencies.

In the case of media, Chomsky’s stand is
peculiar, since there is irrefutable evidence of
wide-scale, covert CIA penetration of media—
by definition, an illustration of “conspiracy” at
work. The mid-1970s Senate (Church Com-
mittee) and House (Pike Committee) investiga-

OLIVER BOYD-BARRETT

tions of the CIA exposed extensive covert
penetration of the media. The CIA had pub-
lished hundreds of books whose purpose was
to undermine the Soviet Union and commu-
nism. Some were based on manufactured evi-
dence. The agency
newspapers and magazines worldwide. Carl
Bernstein, of “Watergate” repute, in 1977 re-
vealed that over 400 US journalists over 25
years had been employed by the CIA, ranging
from freelancers to CIA officers working under
deep cover. Journalistic collaboration with the
CIA ranged from intelligence gathering to serv-
ing as go-betweens with spies. Nearly every
major US news organization had been pene-
trated, usually with the cooperation of top
management. CIA-penetrated media included
Associated Press, ABC, CBS, Hearst Newspa-
pers, Miami Herald, Mutual Broadcasting Sys-
tem, NBC, New York Herald Tribune, The New
York Times (NYT), Newsweek, Reuters, Saturday
Evening Post, Scripps-Howard, Time/Life, and
United Press International. Many prominent
journalists, editors, and publishers were impli-
cated. They included William Paley, Henry
Luce, Arthur Hays Sulzberger (NYT), Barry
Bingham, James Copley (see also Crewdson
and Treaster, 1977; Kempster, 1977; Trento and
Roman, 1977).

Under its later director, Stansfield Turner, the
CIA promised to avoid the use of journalists

owned dozens of

accredited by any US news medium. This self-
denying ordinance overlooked stringers and
freelancers who were not accredited, however,
and did not extend to any foreign-owned me-
dia, and included a provision that allowed the
CIA to unilaterally make exceptions whenever
it wished (Brandt, 1997). The Church Com-
mittee’s final report had called upon the intelli-
gence community to refrain from the use of
journalists. In practice, the CIA merely curtailed
the practice (Houghton, 1996). The Reagan ad-
ministration had no qualms about returning to
old habits, and included an illegal CIA-admin-
istered domestic propaganda campaign in sup-
port of covert operations in Central America.
A CIA memo quoted by Cockburn and St.
Clair (1999, p.32) explained that the agency
maintains “relationships with reporters from
every major wire service, newspaper, news



JUDITH MILLER, NYT, AND THE PROPAGANDA MODEL

weekly and TV network” and that in many
instances “we have persuaded reporters to
postpone, change, hold or even scrap stories
that could have adversely affected national se-
curity interests or jeopardized sources or meth-
ods.” This was confirmed by The Guardian
newspaper in 1991 (quoted by Pilger, 1998,
p- 496), whose correspondent Richard Norton-
Taylor disclosed that some 500 prominent
Britons were paid by the CIA through the cor-
rupt, now defunct, Bank of Commerce and
Credit International (BCCI), including 90 jour-
nalists, many in “senior positions.” Nor was it
likely that such corruption was reserved solely
for non-US journalists. In 1996, the Council on
Foreign Relations suggested that the CIA be
freed from some policy constraints on covert
operations, such as the use of journalists and
clergy as cover. CIA Director John Deutch ar-
gued that American journalists “should feel a
civic responsibility to step outside their role as
journalists” (Cockburn and St. Clair, 1999,
p-90). A 1997 law, the Intelligence Authoriza-
tion Act, actually permitted reinstatement of
the practice, subject to Presidential approval; in
any case, the CIA had reserved the right to use
the practice, noting, as Deutch had argued be-
fore Congress, that the agency already had
power to use US reporters as spies. Given the
trillions of dollars, both those properly audited
and those that remain undetected by auditors
of military budgets (Reuters, 2004), and the
importance and value that the intelligence com-
munity attributes to manipulation of perception
(Miller, 2003), it is prudent to assume that such
practices endure, both directly and indirectly.
Following the mid-1970s, many propaganda
functions were transferred by the CIA and Con-
gress to privately funded organizations,
through conduits such as the Ford Foundation
and similar bodies; examples included The Asia
Foundation, Congress for Cultural Freedom,
and the National Endowment for Democracy
(Brandt, 1997). In more recent times as in the
build up to war in Iraq, we have seen the
circumvention of official practices of misinfor-
mation by the creation of new units, such as the
Pentagon’s Office of Special Plans (Hersh,
2003).

Inclusion of the phenomenon of “buying out”

437

within the propaganda model increases the el-
ement of intentionality within a predominantly
structural model (Klaehn, 2003). The original
model does not require that individuals con-
sciously set out to deceive the public, although
it does not reject that possibility; rather, it fo-
cuses on how the political economy of media
operations bolsters rather than undermines hi-
erarchical power relations in determining news
selection. Filters such as dependence on official
sources and its sub-set, routine news operations
might pass off, as relatively innocent, certain
kinds of collaborative relationship between
journalists and members of intelligence com-
munities. For example, trading of information
in the mutual pursuit of otherwise different
professional goals has often been acknowl-
edged (see Tunstall, 1974). However, “buying
out” suggests the exercise of direct but covert
control of news media, not simply as cover for
intelligence activity, but for the purposes of
state manipulation of public opinion and
propaganda, a degree of fusion between state
and news media practices that goes beyond the
dynamics of everyday political economy. I shall
argue that, while this element is much less
visible or accessible to researchers than evi-
dence of other news filters, many sources con-
cerning intelligence and perception-shaping for
the survival of political systems and the mainte-
nance of social control (e.g., see Bamford, 2002;
Curtis, 2003), suggest such a phenomenon is to
be expected, if not assumed.

Against the Call of Duty: the US invasion of
Iraq, 2003

There is evidence that many journalists go well
beyond, or rather against the call of duty, in
their collaboration, direct or indirect, with third
parties, whether these be government agencies
or public relations/disinformation agencies.
The 2003 US invasion of Iraq presented several
examples. Commenting on US television cover-
age of the 2003 US invasion of Iraq, the then
Director-General of the BBC, Greg Dyke, criti-
cized their “unquestioning,” “shocking,” and
“gung-ho” coverage (Burrell, 2003). He said
America had “no news operation strong
enough or brave enough to stand up against”



438

the White House and Pentagon and that since
9/11, many American networks had “wrapped
themselves in the American flag and swapped
impartiality for patriotism.” He further noted
how one media group, Clear Channel, was us-
ing its airwaves to organize pro-war rallies.
NBC News correspondent, Ashleigh Banfield,
criticized the networks for showing a bloodless
war, one that glossed over the horrors of battle,
and for merging entertainment value with news
(Grossman, 2003). Harper Magazine’s John
MacArthur said of media coverage of the top-
pling of Saddam Hussein’s statue in Baghdad
that the networks swallowed whole “absolutely
a photo-op created for Bush’s re-election cam-
paign commercials” (quoted by Morgan, 2003).
Referring to his 1992 book, MacArthur contin-
ued that US government public relations spe-
cialists were still concocting bogus stories to
serve government interests, and credulous jour-
nalists stood ready to transmit them.

How far could these and similar charges be
explained away by Herman and Chomsky’s
five filters, and what evidence was there that
something more direct might be at work? Dur-
ing the 1991 Gulf War, CNN had allowed Pen-
tagon “trainees” into the CNN newsroom in
Atlanta. Prior to the 2003 war in Irag, CNN
news head Eason Jordan asked the Pentagon, in
effect, to vet and approve ex-military men that
CNN hoped to use as analysts, the equivalent,
noted Howard Rosenberg (2003) of the Los An-
geles Times, of consulting with the White House
in advance about political or policy experts it
planned to use on the air. CNN Chairman
Walter Isaacson had instructed his international
correspondents in Afghanistan, 2001, to down-
play stories of death and destruction caused by
American bombing, for fear that this would
undermine popular support for the US military
effort. To ensure that every CNN report always
included a justification of the war, Davis pre-
scribed specific language for anchors to read
after each account of civilian casualties (Martin,
2001). Speaking of the US campaign in
Afghanistan in 2001, Rena Golden, the execu-
tive vice-president and general manager of
CNN International claimed at a 2002 conference
that the media had been reluctant to criticize
anything in the war that was obviously sup-

OLIVER BOYD-BARRETT

ported by the vast majority of the people.
CNN’s top war correspondent, Christiane
Amanpour, said in September 2003, that “the
press was muzzled, and I think the press self-
muzzled. I'm sorry to say, but certainly tele-
vision and, perhaps, to a certain extent, my
station was intimidated by the administration
and its foot soldiers at Fox News. And it did, in
fact, put a climate of fear and self-censorship, in
my view, in terms of the kind of broadcast
work we did” (Johnson, 2003). These examples
indicate what is at times an astonishing and
deliberate degree of collaboration by media
with the propaganda objectives of the adminis-
tration, enough that would lead some people to
suspect that an element of “buying-out” was at
work, although alternative explanations (e.g.,
“excessive” patriotic zeal, or the controlled
trade-off between support and access to infor-
mation) are available. Fuzziness of motive is a
persistent problem in applying the Herman and
Chomsky filters to specific instances of cover-
age, and is also encountered with the proposed
addition of “buying-out” as a sixth filter.

The Case of The New York Times 2002-2004

By late June 2003, it was increasingly clear to
most commentators that the Bush administra-
tion had lied about weapons of mass destruc-
tion (WMD) in Iraq in order to justify the
March invasion. A Washington Post (WP) story
(Kurtz, 2003) dissected the stories of Judith
Miller of the NYT arguing that Miller had acted
as conduit for stories originating in US military
and intelligence agencies. Miller was connected
to right-wing and pro-Zionist think tanks such
as the American Enterprise Institute, Hudson
Institute, Washington Institute for Near East
Policy, and Middle East Forum. She had culti-
vated a relationship with Ahmed Chalabi, a
convicted embezzler and head of the Iraqi
National Congress (INC), a US-financed exile
group with close ties to the Pentagon’s civilian
leadership. Miller functioned as liaison between
the US military and the INC. Chalabi had pro-
vided her with misleading information that was
to form the basis of many front-page NYT sto-
ries concerning WMD. Yet Miller never quoted
Chalabi in those stories and both State Depart-



JUDITH MILLER, NYT, AND THE PROPAGANDA MODEL

ment and CIA officials had expressed concern
that the INC fabricated intelligence of WMD to
encourage a US invasion. Shafer (2003) noted
that “our WMD expectations, such as they
were, grew largely out of Miller’s stories,” al-
though this explanation seems to underplay the
strong possibility that elements within the ad-
ministration had wused Miller’s stories to
strengthen their own endeavors to shape
official intelligence in ways that would support
the case for war. Miller also played a key role in
ensuring the continuation of the work of the
Mobile Exploitation Team (MET) Alpha—
whose mission was to find WMD and in which
she was an “embedded” reporter—after the
unit had been ordered to withdraw. Miller
regularly threatened army personnel that she
would report decisions about which she dis-
agreed to Defense Secretary Donald Rumsfeld
or Undersecretary Douglas Feith. Among her
stories was one she had authored from the MET
Alpha Unit, without further corroboration and
subject to military approval, reporting the
claims of an unnamed Iraqi scientist alleging
that Iraq had destroyed its WMD before the
invasion, and had cooperated with Al Qaeda,
claims that seemed unlikely even at the time.
Miller also reported the US military’s discovery
of two “mobile bio-warfare labs” later
identified as vehicles for providing hydrogen
for balloons used to direct artillery fire. Other
discredited Miller pieces included a story on
the Bush administration’s allegations that Iraq
was attempting to purchase aluminum pipes to
assist its nuclear weapons program, and re-
ported discoveries of radioactive materials, and
a chemical complex.

Vann (2003) comments that though Miller
filed “news reports based on anonymous
sources and hearsay, which subsequently
proved false, they served a hidden political
agenda and played a direct role in promoting
an illegal war,” at the very same time that the
NYT had publicly fired a junior non-political
reporter (Jayson Blair) for copying details and
quotes from other news sources. But Miller was
not disciplined. Indeed, by mid-September
2003, a Miller bylined story appeared, alleging
a “senior U.S. official” was about to lay WMD
charges against Syria, another of the Middle

439

Eastern countries long targeted for US ag-
gression by the neoconservative cabal that had
effectively seized power in the wake of 9/11,
2001. Writing for Editor & Publisher, William
Jackson (2004) mused whether Miller had once
again been chosen to leak questionable material
for a special interest within government and
whether Miller had previously secured a “very
unusual clearance for a journalist, granted by
some Pentagon authority.” Jackson noted there
had been no follow-up NYT story amending the
errors of previous speculative Miller claims.
Vann concludes that the NYT, along with all
other major American media, is “implicated in
the business of fronting for intelligence agen-
cies, the military, the White House and other
segments of the state apparatus.”

The significance of the Judith Miller and of
other NYT stories is best understood, I believe,
if we chronologically trace the topics of critique
and counter-critique before considering what
the evidence and arguments suggest about the
relevance and applicability of the propaganda
model.

Almost one year following the invasion, a
substantial critique by Michael Massing in the
New York Review of Books dissected the NYT’s
Iraq coverage (Massing, 2004a). The critique
concerned Judith Miller and her dubious re-
liance on Ahmad Chalabi and on defectors for
sources of WMD information, without appro-
priately verifying these sources, indeed some-
times even after the credibility of sources had
been compromised. Massing also critiqued NYT
coverage and press coverage in general. He
noted that in the period before the war, “US
journalists were far too reliant on sources sym-
pathetic to the administration. Those with dis-
senting views—and there were more than a
few—were shut out. Reflecting this, the cover-
age was highly deferential to the White
House.” Those with “dissenting views” in-
cluded many top nuclear, intelligence, and
other experts, both inside and outside of the
administration and government agencies,
whose views were sometimes “iced out,” mar-
ginalized and buried deep. Instances included
NYT treatment of the preliminary report on
January 9, 2003, from the head of the UN's
International Atomic Energy Agency (IAEA)



440

that the IAEA, “after weeks of intensive inspec-
tions, had found no sign whatever of any effort
by Iraq to resume its nuclear program.” This
story, which refuted previous front-page NYT
claims (e.g., concerning Iraq’s alleged import-
ation of aluminum tubes, that the US adminis-
tration wrongly claimed were linked to a
nuclear weapons program), was buried on page
A10. There had been considerable disagreement
within official and expert circles as to the na-
ture of WMD evidence and how to interpret it.
Some stories captured the intensity of disagree-
ment, as in the case of a NYT front-page story
by Thom Shanker and Eric Schmitt on October
24, about the Office of Special Plans (OSP), set
up by the Pentagon to search for data to sup-
port the case for war. The OSP was identified
by Foer (2004) as an important source for Judith
Miller stories. None the less, Massing wrote,
“most investigative energy was directed at sto-
ries that supported, rather than challenged, the
administration’s case.” Particularly prominent,
positive, front-page treatment was accorded by
the NYT, WP, and other US mainstream media,
to Colin Powell’s speech at the UN on February
5, 2003, many of whose claims would be dis-
avowed, even by Powell himself, one year later.
The WP did run a critical piece (by Walter
Pincus and Dana Milbank) in mid-March 2003,
but this was relegated to page Al3. If nothing
else, Massing concluded, “the Iraq saga should
cause journalists to examine the breadth of their
sources,” and wondered whether journalists
were too dependent on high-level officials in-
stead of cultivating lower-ranking people
within government bureaucracies. Reporting of
the war, Massing also noted, had occurred
within a general climate of intimidation, in the
White House and among right-wing media out-
lets such as Fox News, Rush Limbaugh, and the
Weekly Standard.

On May 26, 2004, nearly one year after the
industry publication, Editor & Publisher, had
called on the NYT to reassess Miller’'s work,
and three months after the Massing critique, the
NYT ran a piece under the byline “From the
Editors” and actually written by executive edi-
tor Bill Keller, apologizing for aspects of NYT
coverage (The Editors, 2004). The apology ac-
knowledged the NYT had run stories that de-

OLIVER BOYD-BARRETT

pended at least in part on information from a
circle of Iraqi informants, defectors, and exiles
whose credibility later proved highly suspect.
Among these names, that of Ahmad Chalabi,
leader of the US-supported INC, was singled
out. Two months earlier, on March 25, Keller,
had posted a contribution to the website of
NYT public editor Daniel Okrent (of whom, see
more below) largely defending the work of
Judith Miller.

So what had gone wrong? In part, Keller
diverted the blame to enthusiastic endorsement
of dubious claims by US administration officials
who had been convinced of the need to go to
war. His apology did not finger individual jour-
nalists. Instead, it singled out six stories for
particular comment—of these, it happened that
Judith Miller was involved in four of them,
having written two and co-authored the other
two with Michael Gordon. The apology also
found that editors “at several levels” were also
to blame, editors who should have challenged
reporters to be more skeptical and to weigh the
allegations of Iraqi defectors in the light of
defectors’ strong desire for the overthrow of
Saddam Hussein. Editors should have curbed
the temptation to rush scoops into print. Keller
acknowledged that dramatic claims, some ema-
nating from within the administration, of the
existence of WMD, received prominent display,
while more questioning, follow-up articles were
buried in inside pages, if they appeared at all.
And where qualifying information was in-
cluded in stories, it was often buried deep
inside them. In some cases the NYT made no
attempt to check the veracity of claims it should
have verified.

Following Keller’s apology in the name of
NYT editors, the paper’s public editor Daniel
Okrent further examined the issue, on May 30,
2004. Okrent identified Judith Miller as the
author or co-author of some of the stories that
had been most faulted by Keller as well as by
critics of the NYT, but was at pains to demon-
strate that the failure was “institutional,” not
individual. Okrent noted that the executive edi-
tor during the period in question, Howard
Raines, had later resigned in the wake of a
scandal concerning NYT reporter Jayson Blair,
who had fabricated stories (although none of



JUDITH MILLER, NYT, AND THE PROPAGANDA MODEL

these concerned WMD or Iraq). In correspon-
dence with Los Angeles Times media reporter
Tim Rutten, Raines noted that many journalists
had been engaged in the WMD stories, not only
Judith Miller, and referenced “un-bylined edi-
tors who worked with them” (Raines, 2004).

Okrent expanded on the severity of NYT
failures: coverage had been “credulous,” much
of it “inappropriately italicized by lavish front-
page display and heavy-breathing headlines,”
while other, more challenging perspectives had
been played quietly. Like Keller and Raines,
Okrent pointed to unnamed editors that “make
assignments, accept articles for publication,
pass them through various editing hands, place
them on a schedule, determine where they will
appear (and) ... assign follow-up pieces when
the facts remain mired in partisan quicksand.”
Justifying his claim that the problem was
“institutional,” Orkent appealed to five factors,
in particular: the “hunger for scoops,” that in-
hibited skepticism and caution; “front-page
syndrome,” characterized by exaggerated as-
sertiveness; “hit-and-run” failure to follow-up
on or check otherwise surprising developments
or claims; “coddling sources” even when the
importance of protecting source anonymity in
the case of sensitive information was out-
weighed by the public’s need to be able to
evaluate source credibility; and “end-run” edit-
ing that allowed some reporters to work
“outside the lines of customary bureau man-
agement,” and protected from the substantive
queries of concerned colleagues. Okrent noted
in passing that the public had never been told
that the NYT had hired Chalabi’s niece from
January 2003 to May 2004 to work in its Kuwait
bureau.

Not only were the NYT’s apologies tardy, but
many critics found them unsatisfactory (see,
e.g., BuzzFlash, 2004; Gitlin, 2004; Jackson,
2004; Massing, 2004; Mitchell, 2004; Parry, 2004;
Solomon, 2004). Critics asked why the apolo-
gies had come only after Ahmad Chalabi, by
this time under suspicion for passing US secrets
to Iran, fell precipitously from White House
favor. They queried why Keller’s apology had
appeared deep inside the newspaper, on page
A10, and argued that the NYT hardly seemed to
understand the full magnitude of its culpa-

441

bility: NYT stories had been used by Adminis-
tration officials, for example, to justify their
intent to go to war. Nor had the newspaper
proposed to penalize any editors or reporters in
any way, as had occurred for example in the
case of Jayson Blair. Massing complained that
Keller (unlike Okrent) had not mentioned nor
critiqued specific authors such as Judith Miller
or David Gordon. Solomon (2004) ridiculed the
NYT’s posture of hurt, wounded professional-
ism, arguing that NYT editors were neither
“taken in” nor “misled” but had wanted to
“trumpet what they were told by certain dubi-
ous sources, and they proceeded accord-
ingly ... disinformation, on behalf of a war
agenda, served up on the front page, time after
time, in the guise of journalism.”

Parry (2004), writing for Consortium-
news.com, found that the apologies did not
confront the “elephant sitting in the middle of
the American journalistic living room,” namely
journalists’ fear of being labeled “liberal” or
even “anti-American” and seeing their careers
suffer, a fear, Parry maintained, that inhibited
journalists from going against how conserva-
tives want the news presented:

Working journalists recognize that there is far less
pressure from the left, certainly nothing that
would endanger their careers. Plus, they know that
many of their senior editors and corporate execu-
tives personally favor Republican positions, es-
pecially in international affairs. (Parry, 2004)

Parry recalled how in the mid-1980s many
NYT correspondents shied away from covering
the Iran-Contra scandal rather than face angry
White House denials and from fear that the
Times executive editor, Abe Rosenthal, sympa-
thized with the Reagan-Bush Central American
“anticommunist” policies. Parry suggested in
passing that for high-level reporters it is attacks
from the administration that instill most fear,
while at lower reporting levels it is fear of
conservative retaliation from within their own
media institution that carries most punch. Parry
argued that this leads to a pattern of media lack
of interest in Republican scandals such as Iran-
Contra, or even participation in the smearing of
investigative journalists who dare to look into
them, as had been experienced by Gary Webb



442

of the San Jose Mercury News when he disclosed
that the Reagan-Bush administrations had pro-
tected cocaine traffickers working with
Nicaraguan contras. Parry concluded that what
Okrent labeled the “front-page” syndrome
almost always matched up with Republican
interests. “When stories might make conserva-
tives look bad, the NYT insists on the strictest
journalistic standards or ignores the stories out-
right. Conversely, when stories parallel con-
servative interests, almost anything goes.” The
NYT’s apologies, therefore, failed to address the
larger issue of the “pro-conservative” tilt that is
most likely to protect journalistic paychecks.
This view was implicitly supported by Eric
Boehlert, writing for Salon.com in May 2004
that the “suspicion is that the press has become
increasingly fearful in a conservative political
climate because it’s afraid to appear unpatri-
otic—or liberal—by dwelling too heavily or re-
alistically on negative images of the war.”
Franklin Foer, writing in June 2004 for New
York Metro.com, looked in detail at Judith
Miller’s career, noting her high-ranking connec-
tions throughout the Middle East, her biogra-
phy of Saddam Hussein, and her early interest
in chemical and biological warfare, quoting
NYT colleagues who were frustrated and per-
plexed that Miller continued to be the NYT
voice on WMD. Miller had cultivated strong
sources (Foer notes that these often became her
friends) among the neoconservatives, and be-
cause “she kept printing the neocon party line,
the neocons kept coming to her with huge
stories and great quotes, constantly expanding
her access.” Favored by the Pentagon who al-
lowed her to be “embedded,” during and after
the war, with MET Alpha, in the search for
WMD, she had accepted tight restrictions, in-
cluding pre-approval of her pieces. Foer notes
that some NYT editors raised “serious and con-
sistent doubts” about Miller’s stories, but that
top editors “continually reaffirmed manage-
ment’s faith in her by putting her stories on
page 1.” He quoted a former editor as saying
that in the months before the war, Raines
“consistently objected to articles that ques-
tioned the administration’s claims about Iraq’s
links to Al Qaeda and September 11, while
never raising a doubt about Miller’s more dubi-

OLIVER BOYD-BARRETT

ously sourced pieces about the presence of
weapons of mass destruction.” Foer identified
various possible explanations: that top editors
may have been inspired by Miller’s potential as
a NYT response to competitor WP’s star re-
porter, Bob Woodward; that for a period of
time, due to staff turnover, Miller had almost
no high-level supervision from editors with in-
vestigative experience; and that she may have
had a “benefactor at the top,” namely an under-
standing with Arthur Sulzberger, Jr. (whose
family owns the NYT), with whom she had
worked when both arrived at the Washington
bureau in the late 1970s.

NYT apologies found echo in various breast
beatings of the journalistic community. For ex-
ample, the former political editor of the SJMC,
Philip J. Trounstine, charged in an article for
Salon.com (March 2004) that the media “were
complicit in gathering support for the war.”
The media watchdog institute, FAIR!, found
that mainstream networks had frozen out crit-
ics, and that Fox News had played a special
part in propagating claims of Iraqi WMD. NYT
White House reporter Elisabeth Bumiller in Jan-
uary 2004 claimed (quoted by Aday, 2004) that
the mainstream media, intimidated after 9/11,
had become “very deferential,” loathe to chal-
lenge the President to his face. Walter Pincus
(quoted by Massing, 2004a) of the WP noted
that his paper’s editors “went through a whole
phase in which they didn’t put things on the
front page that would make a difference.” Writ-
ing in Editor & Publisher, in March, William
Jackson (2004) complained that even after the
London Daily Telegraph on February 19 dis-
closed Chalabi’s admission that the US admin-
istration and press had been deliberately
misled, not one single national paper had fol-
lowed up on this story a month later. Los Ange-
les Times columnist Robert Scheer, at a
conference at UC Berkeley in March (Coburn
and Yu, 2004), charged that “this has been the
most shameful era of American media. The
media has been sucker-punched completely by
this administration.” NYT Baghdad Bureau
chief said journalists had “failed the American
public by being insufficiently critical about ele-
ments of the administration’s plan to go to
war.” A conference of journalists in June 2004,



JUDITH MILLER, NYT, AND THE PROPAGANDA MODEL

at the Museum of Radio and Television in New
York, was likewise contrite, dwelling on the
phenomenon of media cowering in the face of
administration bullying and intimidation.

On June 20, 2004, the WP followed the NYT’s
example when WP’s ombudsman, Michael
Getler, critiqued his newspaper’s war coverage.
Getler claimed it was now “clear” that the
press, as a whole, did not do a very good job in
challenging administration claims. He did not
find the WP as guilty as the NYT, but noted that
a few front-page stories that “possibly raised
the prewar temperature,” had received undue
play, although he argued that the stories were
carefully hedged and reflected concerns at the
time by unnamed official sources. Getler’s main
concerns were that too many WP stories (but
not all) that did challenge the official adminis-
tration view, appeared inside the paper rather
than on the front page—"“the number of chal-
lenging  stories ... put inside the paper
was ... frequently to me, dismaying;” and that
too many public events (e.g., anti-war demon-
strations) in which alternative views were ex-
pressed were either missed, underreported or
poorly displayed. Massing, in an article for the
New York Review of Books in June 2004 (Massing,
2004b), was less kind to the WP, and to its star
reporter, Bob Woodward. Massing criticized
the “reluctance of the Post as well as other
news organizations to challenge the administra-
tion’s case for war.”

Following Getler’s critique of WP coverage in
June, 2004, the paper published a more compre-
hensive, self-initiated investigation in August
by staff writer and media expert, Howard
Kurtz, entitled “The Post on WMDs: An Inside
Story.” Kurtz had previously dissected NYT’s
WMD coverage by Judith Miller. His principal
finding was that the Post too often gave promi-
nent front-page display to Administration
viewpoints, while burying contrary views and
evidence on inside pages, if at all. Many ex-
cuses, cited by those who talked to Kurtz, seem
astonishingly lame, implying that stories sug-
gesting the Administration was exaggerating
the evidence on which it based its decision to
go to war, were on the same level as everything
else. Excuses included: war was inevitable any-
way, too many other stories competing, oppo-

443

nents of war were a “minority,” insufficient
space on the front page, intelligence stories
were “difficult to edit,” fear of looking silly if
weapons were ultimately found in Iraq, scepti-
cal stories might trigger hate mail, insufficient
alternative sources. Most controversial, per-
haps, was the view of a former assistant man-
aging editor but later disowned by the paper’s
executive editor, Leonard Downie, Jr (see
Mitchell, 2004), that the paper is “inevitably the
mouthpiece for whatever administration is in
power. If the president stands up and says
something, we report what the president said.

Critiquing Kurtz, Danny Schechter (2004)
wondered whether such “mea culpas” were a
case of what “the CIA used to call a ‘limited
hang out.” That phrase translates as ‘you con-
cede a little to hide a lot.”” Schechter considered
that the WP, like the NYT and the TV networks,
were guilty of much more than what they had
conceded. They had failed, for example, to
identify the real agenda for the war, the Israeli
connection, the imprecision of “precision”
bombing, and the use of weapons hardened
with radioactive depleted uranium. Their fail-
ures continued after the war, as in the delay to
report the Abu Ghraib atrocities, and their ap-
parent lack of interest in civilian casualties in
Fallujah and Najaf. Writing for the Toronto Star,
Antonia Zerbisias, detected a continuing lack of
conviction and outrage, that compared poorly
with the WP’s coverage of the Nixon Adminis-
tration and the Watergate scandal; instead the
WP, she said, “had served largely as the White
House’s megaphone on smoking guns and
mushroom clouds while muting, or stifling, dis-
sent and contradictory evidence.” As Schechter,
once more, complains “We are talking about
policies that led to thousands of deaths and a
newspaper whose editorials and op-ed page
sounded like an extension of Donald Rums-
feld’s office.

Continuing Shortcomings

Some critics failed to find re-assuring evidence
that much had changed in the wake of such
press “mea culpas.” Even after worries about
dependence on defectors began to surface, Jack-
son noted in Editor & Publisher, on 10 March,



444

2004, that not a single national paper had yet
seen fit to follow up on the admission by Ah-
mad Chalabi in the London Daily Telegraph on
February 19 that disinformation about WMD
had achieved the end he and his colleagues had
sought, namely the US overthrow of Saddam
Hussein. Massing found that the NYT coverage
of the war during the spring and summer of
2004 continued to manifest some of the prob-
lems already acknowledged by its editors. The
NYT had downplayed its initial story on April
29 about abuses at Abu Ghraib with a modest
story at the bottom of page Al5, without in-
criminating photos. When the story finally
made it to the front page on Saturday May 1,
without accompanying front-page photos, it
was under the headline “Bush Voices ‘Disgust’
at Abuse of Iraqi Prisoners,” thus focusing not
on the abuses themselves but on the President’s
response to them. True, the NYT editor had
explained to readers that the paper had held off
earlier publication of photos until it had estab-
lished their authenticity, an explanation that
Massing found unconvincing, since the photos
had already been verified by military officials.
Overall, Massing argued, with reference to
three detailed examples of significant stories
that NYT had downplayed or obscured, there
was a deliberate attempt by the paper to keep
bad news off the front page, “especially when it
reflects poorly on the Bush administration.”
The NYT, charged Massing, seems “cautious
and complacent.” With few exceptions, “its edi-
tors have purged the front page of any signs of
blood or death; reports of US casualties are
usually relegated to inside pages, and photos
seem selected more for their visual appeal than
for what they might reveal about the terrible
realities of war.” Massing acknowledged that
the NYT did run good reports on stories once
they had been ratified as important already,
and that some editorials on Iraq had been with-
ering in their critique of US actions. By contrast
with the WP, however, NYT coverage was
leisurely.

Massing proceeded to identify structural lim-
itations in the approach of American journalists
to war. In particular, he took to task the prac-
tice of embedded reporting, with reporters ac-
cepting the protection of marine units in

OLIVER BOYD-BARRETT

Fallujah, for example, in return for agreeing to
certain ground rules and not reporting on US
combat deaths while, by contrast, Al-Jazeera
had a correspondent and crew inside the city
and several times a day was filing dramatic
reports of the fighting. US correspondents,
Massing argued, tended to compromise their
access in return for security, failed to make this
fact clear to their readers, relied too heavily on
Iraqi journalists, and had inadequate or no
knowledge of the local language. Also, too
many American journalists framed the war in
the same way as American officials, were more
likely to accept official US claims as facts than
they did claims from non-US sources, failed to
balance points of view of the US military and
its supporters against points of view from Iraqi
insurgents and citizens, and failed to demon-
strate independent verification of official
sources.

Applying a Six-filter Propaganda Model: a
discussion

What lessons can be drawn from these and
similar analyses of NYT and other mainstream
media coverage of the war in Iraq, in evaluating
Herman and Chomsky’s propaganda model? I
will summarize my conclusions with reference
to the main filters of the Herman and Chomsky
model, together with my proposed sixth filter.

Corporate Ownership and Profit Orientation

The NYT’s own apologia strongly suggests that
an overall “corporate” point of view was im-
posed on Iraq war coverage. Many of the
identified weaknesses must be laid at the door
of very senior personnel, people we can reason-
ably expect to represent whatever key interests
lie behind the newspaper. Some of the paper’s
editorials were at least occasionally more
critical than its news coverage; and it is un-
doubtedly true that some op-ed contributors
(notably, Paul Krugman and Maureen Dowd)
regularly represented strongly divergent points
of view. Arguably these would have been in-
sufficient to contest the general pro-administra-
tion frame within which news of Iraq was
presented and which would most likely estab-
lish in the minds of readers the “facts” that they



JUDITH MILLER, NYT, AND THE PROPAGANDA MODEL

could assume to constitute the bed-rock for an
understanding of what was going on. The in-
clusion of criticism on editorial pages would be
necessary for the paper to maintain a credible
claim to the provision of diversity of viewpoint
and independent analysis, and thus satisfy
the substantial population of liberally-minded
readers among its predominantly middle-class,
New York readership (the basis of its appeal to
advertisers, see below), while at the same time
arguably serving the interests of the adminis-
tration in particular and those of the establish-
ment more generally through hegemonic
framing of the war on the paper’s news pages.

Advertising

Evidence from other sources indicates a rela-
tionship between war coverage, corporate inter-
est, and advertisers’ interest, suggesting an
explanation for the observed downplaying of
negative images of war (from the perspective of
the United States). For example, Hart and Hol-
lar (2004) noted that when war with Iraq began
to seem imminent, “media companies fretted
over how to ‘serve’ their advertisers, who wor-
ried that news about death and battle would
not put their consumers in a shopping mood.
U.S. News & World Report’s solution, as re-
ported by MediaWeek (February 24, 2003) was to
“create a new war-free zone in which buyers
can be assured their ads are next to less-trau-
matic fare, including stories on health, science,
business and culture.”

Ower-dependence on Official Sources

There is copious evidence from the above ac-
counts that the NYT and other news media
were overly supportive of administration per-
spectives in the run up to the invasion and,
indeed, during and for a long time following
the invasion. The notion that the press leans too
much on official sources, as suggested by the
propaganda model, is amply supported (see
also Moeller’s 2004 study of media coverage of
weapons of mass destruction, as well as source
studies by media research institutions such as
Poynter, and FAIR!). Nor is this because the
press had no other sources to turn to: it is clear

445

that there was considerable disagreement
among authoritative sources, even within the
ruling establishment itself. The existence of
alternative perspectives, emphases, and lines of
questioning that were marginalized or ignored
by mainstream news sources including the
NYT is easily accessible by monitoring self-
styled “alternative” media such as radio’s
Pacifica News Service, the weekly Nation, or web-
sites such as Anti-War.com, Buzzflash.com,
Democrats.com, Indynews.com, or Truthout.
org, as well as from mainstream Arab-World
sources such as Al Jazeera or Al Arabiya.
Alternative perspectives typically included the
extent of casualties, both military and civilian,
damage to infrastructure and other negative
outcomes of war for civilians, possible war
crimes on the part of invaders, administration
complicity in the conditions leading to war or
foreign policies of the United States and its
allies that contributed to the problems of the
Middle East, war profiteering by major corpo-
rations close to the administration, and so on
(see Boyd-Barrett, 2003b).

Debates about the adequacy of coverage of
the war in Iragq, its prelude and aftermath, often
do introduce issues about general media report-
ing routines, although they also raise issues
about whether the term “routine” should be
interpreted as standard, approved journalistic
procedure, or whether it also encompasses
notable departures from the standard and
approved, even if such departures are not very
unusual. Elaboration of the propaganda model,
therefore, needs to focus as much on departures
from the routine as on conformity with routine.
For example, standard, approved journalistic
practice suggests that claims from one source
are balanced against claims of alternative
sources (and as many alternatives as possible)
and that, where possible, the journalist should
personally seek verification of claims against
material evidence, and that precedence be
given to credible sources (by which journalists
more often than not mean “authoritative”
usually
“official” sources). Part of the business of estab-
lishing credibility is to quote name and position
of source alongside other relevant evidence.
Often, where the information is judged by the

sources who are, by definition,



446

journalist to be significant, but the source is
unwilling for his/her identity to be revealed,
journalists and their editors may allow sources
to retain anonymity, and journalists may fall
back on identifying the category of source (e.g.,
“diplomatic sources said...”). Although this is
far from ideal (why should not journalists at-
tempt greater transparency in their writing in
explaining why they make these kinds of
choice?), it is common practice. Other ways in
which “routine practice” favors establishment
propaganda is the adoption of such conve-
niences as “embedded reporting” or “press
pools” often in war situations, where journalists
trade a diminution in independent and uncon-
trolled access to sources in return for personal
safety. Also, certain features of conventional
news style, such as the “inverted pyramid”
structure, have been identified by Moeller
(2004) as privileging official sources, who tend
to be first to command the attention of journal-
ists and who achieve prominent positioning
within the hierarchy of sources.

In covering Iraq, there were many instances
of media departures from the routine, of stories
that were not adequately balanced or appropri-
ately verified. Newspaper public editors like
Okrent tried to account for these by appeal to
excessive journalistic zeal in favor of some
norms (e.g., achievement of a scoop; “front-
page” syndrome) at the expense of others.
“Routine”  applications of concepts of
“newsworthiness” would have suggested, in
some cases, much greater timeliness of coverage
than actually occurred, or more (or in some
cases, less) prominent positioning in the news-
paper. Where departures from the norm can be
identified with reference to standard journal-
istic practices, and where such departures seem
to work in favor of the administration or estab-
lishment interest, then these may be better
understood as indications of the filters of corpo-
rate interest, convergence of ideology, perhaps
even of covert penetration, at work, rather than
merely indications of “excessive zeal.”

Fear of Flak

Copious critical and self-critical observations
and admissions of many journalists, including

OLIVER BOYD-BARRETT

seasoned and high-ranking journalists, as re-
counted above, occurred in the aftermath of the
invasion and the non-appearance of WMD, and
these provide evidence of journalistic fear of
flak from official news sources. Developing this
dimension of the propaganda model further,
such sources also indicate there is fear of flak
from top editors and from voices in the right-
wing media, a dimension that is largely over-
looked in the original Herman and Chomsky
model. Additionally, there is direct evidence
from the televised press conferences of leading
administration officials such as President
George W. Bush, vice-president Dick Cheney or
Secretary of Defense Donald Rumsfeld of how
such sources frequently use their privileged
voice and elevated position on the podium to
embarrass journalists who ask the “wrong”
kind of question, or adopt the “wrong” tone,
and to marginalize or ignore journalists who
they think are unlikely to conform.

Ideological Convergence

In the face of the existence of dissent even
within the establishment, the fact that the NYT
endeavored to support the administration’s per-
spective, by marginalizing alternative authori-
tative sources, and by more often awarding the
administration’s perspective with the promi-
nence of front-page treatment, suggests that the
NYT exercised conscious and voluntary choice
in siding with the administration. Voluntary
promotion of administration perspectives
would suggest a convergence of value, view-
point and ideology between the NYT on the
one hand, and the policies of the administration
on the other, and this too would confirm the
propaganda model. Furthermore, there are
many indications that the intervention of editors
and, in particular, of top editors is absolutely
essential for the achievement of a consistently
pro-administration tilt, and is indicative of the
play of forces that emanate from the upper
corporate or establishment sources that control
(at least some of) the media. It is at these levels
that top appointments are determined, and that
the criteria for what constitute the desirable
features of top editorial management are set.



JUDITH MILLER, NYT, AND THE PROPAGANDA MODEL
“Buying-out”

As one might expect, there is no direct evidence
of covert intelligence penetration of the NYT
here, since by its very nature the tracks of such
evidence are well covered and rarely disclosed.
This case-study is also complicated by evidence
of significant conflicts between members of the
intelligence community and of the administra-
tion, for example surrounding allegations from
the intelligence community, and reported by
journalists, of undue pressure from the White
House to find evidence of WMD or other evi-
dence that would support the case for invasion.
Thus, even if one takes it as read that there is
significant penetration of media by the intelli-
gence community, it would be wrong to as-
sume that this is a monolithic, homogeneous
influence on news selection and news flow,
since there are many different elements of the
intelligence community (National Security
Agency, Central Intelligence Agency, Defense
Intelligence Agency, to name but a few), while
additionally there are intelligence agencies
from many different nations that might poten-
tially have an interest in placing agents within
the US media or purloining the loyalties of
existing US media journalists.

The dimension of conflict between different
components of the national security complex
may also relate to the increasing evidence of
dissension, even within the mainstream media,
that became apparent in the aftermath of the
US occupation of Iraq. It could be argued that,
by that time, significant US objectives had been
met (e.g., control over oil supply, establishment
of new military bases, formation of a puppet
administration), and that therefore dissension
within the press no longer worried the estab-
lishment. Alternatively, following Gramsci
(1971), we might say that growth of dissension
within the dominant coalition created spaces
for the revelation of such dissension within the
media. There is more than a suggestion, in the
case of NYT coverage of Iraq, of a cosy relation-
ship between individual journalists and official
sources, including intelligence sources, for ex-
ample between Judith Miller and Ahmad Chal-
abi, or between Judith Miller and the Pentagon,
such that the relationship seemed to work very

447

clearly to promote the perspectives, not to say
the lies, of the administration as to the reasons
it advanced for the invasion of Iraq. Reporters
who have significant professional and personal
high-level access to foreign elites in areas of the
world that are prioritized among administra-
tion foreign policy goals, whose ideological
views are consonant with those of the adminis-
tration, might be predicted to have considerable
appeal to administration agents within overt
and covert contexts. Also, the degree and con-
sistency of top editorial manipulation of news
frames, while it could be explained simply in
terms of recruitment and promotion policies on
the part of corporate and commercial interest,
could easily be read as indications of possible
penetration of the journalistic community or
cooption of journalists by the intelligence com-
munity or other special interests, particularly
since we know that this has occurred in the
past. This assertion can be justified by appeal to
David Miller’s observation (Miller, 2003), sup-
ported by substantial evidence, of the develop-
ment throughout the 1990s and 2000s of a much
more aggressive official attitude within the
military and political establishment towards in-
formation as weaponry. The sheer importance
for success, in conflict situations of this magni-
tude, of being able to shape and manipulate
public perception, when aligned with (1) the
commitment of vast public resource (much of it
evading satisfactory audit) to the military-
industrial complex, (2) the green light afforded
the intelligence community by previous admin-
istrations to allow media penetration, and
(3) the incontestable historical record of such
penetration, makes it highly likely, if not
certain, that wide-scale and deep penetration
occurs.

Conclusion

The phenomenon of widespread mainstream
US media support for the US invasion of Iraq in
2003 has attracted considerable journalistic as
well as scholarly comment. As such, this event
offers an important test-case for the applicabil-
ity of Herman and Chomsky’s propaganda
model. With reference to the events of 2003,
therefore, I have offered a preliminary assess-



448

ment of the continuing usefulness of that model,
and found much evidence that suggests it has
continuing viability. The model has strong de-
ductive appeal, and for some of the filters that
Herman and Chomsky identify, it is relatively
easy to find convincing evidence of these filters
at work, while for other filters, including the
newly proposed sixth filter of the “buying out”
of journalists or their employers by intelligence
or related special interest agencies, evidence
tends to be more indirect and circumstantial, but
not so much so that their deductive appeal is
significantly weakened. To date the model per-
haps places too much emphasis on routine news
operations (within the broader category of de-
pendence on official sources) as against
significant departures from the routine. Where
evidence strongly suggests that degrees of col-
laboration between media and propaganda
sources have occurred, it is still often difficult to
assign the evidence with certainty to specific

References

OLIVER BOYD-BARRETT

filters. There is insufficient precision in charac-
terization of some of the filters. For example, the
first filter references profit orientation, which is
in many ways inseparable from the second filter,
namely the interests of advertisers. The filter of
over-dependence on official sources should per-
haps be recognized as a sub-set of a broader
issue about media reporting routines (or ideas of
journalistic professionalism). Some filters of the
propaganda model, by their very nature, consti-
tute a significant challenge of observability: they
tend to fall within the compass of what may be
described as the “black box” within whose dark-
ness occur some of the operational transactions
that probably must occur for the implemen-
tation of Herman and Chomsky’s political-econ-
omic determinants. Penetration of this “black
box” remains, for the most part, a major chal-
lenge to those who would seek further oper-
ational confirmation of the propaganda model at
work.

Aday, Sean (2004) “The Elizabeth Bumiller Award for Chihuahua Journalism”, The Gadflyer, 28 May, http://gadflyer.com/

articles/?ArticlelD = 117.

Bamford, James (2002) Body of Secrets: anatonty of the ulta-secret national security agency, New York: Anchor/Random House.

Boehlert, Eric (2004) “Reality Check”, 6 May, www.Salon.com.

Boyd-Barrett, Oliver (2003a) “Doubt Foreclosed: US mainstream media and the attacks of September 11, 2001”7, in: N. Chitty,
R. Rush and M. Semati (Eds), Studies in Terrorism: media scholarship and the enigma of terror, Penang: Southbound Press.

Boyd-Barrett, Oliver (2003b) “Imperial News and the New Imperialism”, Third World Resurgence 151/152, pp. 44-48.

Brandt, Daniel (1997) “Journalism and the CIA: the mighty wurlitzer”, NameBase NewsLine, No. 17, April-June,

www.namebase.org/news17.html.

Burrell, Ian (2003) “Dyke Attacks American Media Networks for ‘Gung-ho’ Coverage of Gulf Conflict”, The Independent, 25 April,
http:/ /news.independent.co.uk/uk/media/story jsp?story = 400113.

BuzzFlash (2004) “It’s Time for Regime Change at the New York Times”, 1 June, Buzzflash.com.

Coburn, Joey and Yu, Betty (2004) “Journalists Spar Over Media Coverage of War with Iraq”, The Daily Online Californian, 19

March.

Cockburn, Andrew and St. Clair, Anthony (1999) Whiteout: the CIA, drugs and the press, New York: Verso Books.
Crewdson, John and Treaster, Joseph (1977) “The CIA’s 3-decade Effort to Mold the World’s Views”, New York Times, 25

December, pp. 1, 12.

Curtis, Mark (2003) Web of Deceit: Britain’s real role in the world, London: Vintage/Random House.
Foer, Franklin (2004) “The Source of the Trouble”, New York Metro.com, 7 June.
Getler, Michael (2004) “Looking Back Before the War”, Washington Post, 20 June, p. B06.Gitlin, Tod (2004) “Media: it was a very

bad year”, The American Prospect Online, 1 July.

Gramsci, Antonio (1971) Selections from the Prison Notebooks, New York: International Publishers.
Grossman, Andrew (2003) “Banfield Lashes Out at Own Network”, Reuters, 28 April.
Hart, Peter and Hollar, Julie (2004) “Fear and Favor 2003: the fourth annual report. More examples of media vulnerability to

power”, FAIR!, 24 June, www.FAIR.org.

Herman, Edward and Chomsky, Noam (1988) Manufacturing Consent: the political economy of the mass media, New York: Pantheon

Books.

Hersh, Seymour (2003) “Selective Intelligence. Donald Rumsfeld has his own special sources. Are they reliable?”, The New Yorker,

5 May.

Houghton, K. (1997) “Subverting Journalism: reporters and the CIA”, Committee for the Protection of Journalists, www.cpj.org/

attacks96/sreports/cia.html.

Jackson, William (2004) “The U.S. Press and the ‘Heroes in Error’ ”, Editor & Publisher, 10 March.
Johnson, Peter (2003) “Amanpour: CNN practiced self-censorship”, USA Today, reported on Information Clearing House, 14

September.

Kellner, Douglas (1992) The Persian Gulf TV War, Boulder, CO: Westview Press.
Kempster, Norman (1977) “Identity of U.S. Spies Harder to Hide, Colby Says”, Los Angeles Times, 28 December, pp. 1, 8.
Klaehn, Jeffrey (2003) “Behind the Invisible Curtain of Scholarly Criticism: revisiting the propaganda model”.



JUDITH MILLER, NYT, AND THE PROPAGANDA MODEL 449

Knightly, Philip (2002) The First Casualty. The war correspondent as hero and myth-maker from the Crimea to Kosovo, Baltimore, MD:
Johns Hopkins University Press.

Kurtz, Howard (2003) “Embedded Reporter’s Role in Army Unit’s Actions Questioned by Military”, Washington Post, 25 June,
p- CO1.

Kurtz, Howard (2004) “The Post on WMDs: An Inside Story”, Washington Post, 12 August, p. A01.

MacArthur, John (1992) Second Front: censorship and propaganda in the guif war.

Martin, Paul (2001) “CNN Tells Reporters: no propaganda, except American”, World Socialist, 6 November, wvws.com.

Massing, Michael (2004a) “Now They Tell Us”, New York Review of Books, LI:3, 26 February, http:/ /www.nybooks.com/articles/
16922.

Massing, Michael (2004b) “Unfit to Print?”, New York Review of Books, LI:2, 24 June, pp. 6, 8, 10.

Miller, David (2003) “Information Dominance: the philosophy of total propaganda control?”, Scoop, 29 December,
WWW.SCOOP.CO.NZ.

Mitchell, Greg (2004) “Keller Defends Judith Miller in Statement”, Editor & Publisher, 28 March.

Mitchell, G. (2004) “Downie on PBS Again Admits ‘Wash Post” Fumbled Pre-war Coverage”, Editor and Publisher, 18 August,
http://www .editorandpublisher.com.

Moeller, Susan (2004) Media Coverage of Weapons of Mass Destruction, University of Maryland.

Morgan, David (2003) “Critic Accuses Media of Aiding U.S. War Propaganda”, Al Jazeerah, 7 May, www.aljazeerah.info/.../
7%20n/ Critic%20Accuses%20Media%200f%20Aiding%20U.S.%20War%20Propaganda.htm.

Okrent, Daniel (2004) “Weapons of Mass Destruction? Or mass distraction?”, New York Times, 30 May.

Parry, Robert (2004) “NYT’s Apologies Miss the Point”, 2 June, Consortiumnews.com.

Raines, Howard (2004) E-mail to Los Angeles Times media reporter Tim Rutten with a copy to Poynter, Poynteronline, 26 May,
http://poynter.org/forum/?id = misc.

Rosenberg, Harold (2003) “The Independence of CNN; the Legacy of NBC’s Bloom”, Los Angeles Times.

Reuters (2004) “Pentagon Finance Manager Resigns”, Reuters, 11 March.

Schechter, D. (2004) “Are Media Covering Their Errors or Covering Them Up?”, MediaChannel, 16 August, http://
www.mediachannel.org.

Shafer, Jack (2003) “The Times Scoops that Melted”, Slate, 25 July, slate.msn.com/id /2086110/.

Solomon, Norman (2004) “Major ‘Liberal” Outlets Clog Media Diets”, Dissident Voice, 29 May, www.dissidentvoice.org/
May2004/Solomon0531.htm.

The Editors (2004) “The Times and Iraq”, New York Times, 26 May, http://www.nytimes.com/2004/05/26/international /
middleeast/26FTE_NOTE.html?ex = 1089000000&en = ffaedc89ceb9bald&ei = 5070&8dpc.

Trento, Joseph and Roman, D. (1977) “The Spies who Came in from the Newsroom”, Penthouse, August, pp. 44—46, 50.

Tuchman, Gay (1978) “The News Net”, Social Research 45(2), pp. 253-76.

Tunstall, Jeremy (1974) Journalists at Work, Thousand Oaks, CA: Sage.

Vann, B. (2003) “New York Times Reporter Judith Miller Accused of “hijacking” Military Unit in Iraq”, World Socialist, 27 June,
wsws.org/articles /2003 /jul2003/.

Zerbisias, A. (2004) “How the Mighty Post has Fallen”, Toronto Star, 22 August.






